Jdi na obsah Jdi na menu
 


Základy stravování

5. 1. 2014

Asi začnu úplně tím nejdůležitějším. A to tím, že strava je 100% úspěchu při cvičení. Můžete trénovat jakkoliv tvrdě,můžete do sebe cpát suplementy jak chcete ale bez kvalitní stravy nedosahnete vůbec ničeho. Ba co hůř, nejspíš budete nemocní,zranění, protože vaše tělo nebude mít dostatek živyn. Dál v článku se dozvíte na čem by celá strava měla stát.

 

Bílkoviny

Základní stavební látka pro svaly skládající se z jednotlivých aminokyselin. Pro cvičence se doporučená denní dávka pohybuje někde mezi 1.7-2.0 gramů na kilogram tělesné hmotnosti (dále jen g/kg). Tím samozřejmě neříkám že někdo nemůže přijímat bílkovin více. Záleží to na genetice nebo i na tom zda jedinec užívá zakázané látky (viz kulturisti a jejich 3g/kg bílkovin). Bílkoviny se jako další složky potravy dělí.

  1. Pomalé - cottage,tvaroh => obsahují pomalu vstřebatelný kasein a je tedy vhodné tyto bílkoviny užívat třeba na noc
  2. Rychlé - maso => obsahuje rychleji stravitelné bílkoviny

 

Sacharidy

Zdroj energie pro tělo. Pokud člověk nepřijímá dostatek sacharidů je unavený,bez energie. Denní dávka sacharidů záleží z velké části na somatotypu (endomorf,ektomorf,mezomorf) a také na tom o co se vlastně snažíte (dieta,objem). Dá se říct že množství se pohybuje v rozmezí 3-7 g/kg. Sacharidy dělíme na dva základní druhy rýchle a pomalé

  1. Pomalé - rýže,kus-kus,brambory,fazole atd
  2. Rychlé - sladkosti,ovoce,slazené limonády apod.

Měli byste se snažit přijímat jen komplexní(pomalé) sacharidy. Rychlé se snadno ukládají do tuků a to jistě nikdo z nás nechce. Také způsobují rychlé kolísání cukru v krvi, takže se po tom co je přijmete můžete cítit ospalí,unavení.

 

Tuky

Tuky,tuky a zase ty tuky. Tuky v sobě obsahují nejvíce energie a proto jsou tolik problematické. Zpravidla by měli tvořit nejmenší část zdravého jídelníčku a to nějakých 20% pokud se nemýlím. Dělíme je na dva druhy

  1. Nasycené - veškeré "špatné" tuky. Jsou obsažené v tučném jídle. Doufám že nemusím nikomu vysvětlovat co je tučné a co ne. :)
  2. Nenasycené - tyto tuky naopak našemu tělu prospívají a, světe div se, napomáhají i hubnutí. Obsahují je ořechy,olivový olej,různá semínka rostlin,rybí tuk

 

Vitamíny,antioxidanty,minerály

Tyto látky napomáhají tělu ve správném fungování. Podílejí se na spoustě procesů v těle a jejich nedostatek je naprosto fatální, protože způsobuje různé nemoci,křeče apod. Tyto látky se nejvíce vyskytují v ovoci,zelenine ale přítomné jsou i v dalších složkách potravy jako třeba ve vločkách ba dokonce i v pivu. :)

 

To by bylo zatím vše k základnímu přehledu. určitě vyjdou další články kde všechno podrobně vysvětlím a objasním. Prozatím kdyby něco někoho zajímalo tak můžete psát na mail, který je uvedený na hlavní stránce. :)

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 


Archiv

Kalendář
<< srpen / 2019 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 30782
Měsíc: 360
Den: 6